frans van gulick
hans schoon
GÉRARD van de ven
GUUS born
THEO vogels
WIM van kempen
Frits coerwinkel
Charles nyst
Jacques ruijgers
Nico Wolf
Piet haanebrink
henk koehorst
ADRIAAN BREKELMANS
geert peters
frans van spaendonck
jan heijnen
HANS MOOREN
rené norenburg
nico van kerkoerle
marius van den wildenberg
leo van mackelenbergh
wiel wiertz
De portretten van de omgekomen studenten volgen een verhaalopbouw in vijf stappen, ontworpen door het NHTV University of Apllied Sciences (Lectoraat Storytelling).
Deze verhaalopbouw in vijf stappen is door het NHTV ontwikkeld voor de Merkgids van Crossroads Brabant ('het raken van mensen van nu met verhalen van toen'). Zie voor meer informatie: https://www.visitbrabant.nl/nl/crossroads-brabant |
Proloog: een korte historische achtergrond en toelicht van het thema dat aan de orde is in het verhaal van de omgekomen studenten
1. Set-up: een introductie van de student 2. Motorisch moment: het probleem of de vraag waardoor de student in actie moet komen 3. Keerpunt: een wending in het verhaal van de student, gevoed door een dilemma of ingrijpende keuze 4. Climax: hoogte- of dieptepunt in het verhaal (spannend of dramatisch moment) 5. Resolutie: afwikkeling van het verhaal, bij voorkeur resulterend in een gevoel van hoop Epiloog: afloop van het verhaal waarin de impact die de oorlog op de student en/of de familie had duidelijk wordt |
Studenten en medewerkers van de universiteit en leerlingen van het Odulphuslyceum in Tilburg – de plek waar een aantal van onze oud-studenten hun middelbare schooltijd doorbrachten – reageren in briefvorm op de verhalen van de 22 omgekomen studenten. 'Wat zou jij doen als….'? Zij proberen zich te verplaatsen in de leefwereld van één van de studenten toen, laten zien hoe de dilemma's hen zelf raken en hoe de keuzes die gemaakt zijn hen aan het denken zetten en inspireren.
|