monument voor de vrijheid

  • MONUMENT VOOR DE VRIJHEID
  • 22 studenten
  • wat zou jij doen?
  • achtergrond
  • Contact
  • MONUMENT VOOR DE VRIJHEID
  • 22 studenten
  • wat zou jij doen?
  • achtergrond
  • Contact
Beste Wiel Wiertz,
​

Je was een student aan de Roomsch Katholieke Handelshoogeschool en werkzaam als rijksambtenaar/adjunct commies gemeente secretaire. Je was verloofd met een vrouw, genaamd Fietje Bionk. Je verongelukte in Tilburg nog voor het huwelijk kon worden ingezegend. Je bent 10 februari 1945 op 32-jarige leeftijd bij een noodlottig ongeval in Tilburg om het leven gekomen. De oorlog heeft veel impact op je leven gehad, en je hebt maar heel kort mogen genieten van de vrijheid toen de oorlog voorbij was.
 
Als eerste wil ik zeggen dat ik veel respect voor u heb. Ik vind het tegelijkertijd ook heel erg wat er allemaal gebeurd is. Ik weet ook niet of u de loyaliteitsverklaring heeft getekend, maar dat doet er nu niet toe. Het is erg wat er allemaal is gebeurd. Familie en vrienden die u verloren heeft aan dit. Daar hebt u zeker een groot litteken aan over gehouden. Zelf kan ik er gewoon niet aan denken dat zoiets ergs weer zou gebeuren in de wereld. En weet dus zelf ook niet wat ik zou doen.
 
Zelf weet ik niet of ik de loyaliteitsverklaring zou ondertekenen. Of dat ik zou schuilen, of zou stoppen met studeren. Dat vind ik een erg moeilijke keuze die ik niet zou kunnen maken.
 
Met vriendelijke groet,
 
Lucas van Bergen
 
Welkom
22 studenten
Wat zou jij doen?
Achtergrond
Contact
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn 22 Tilburgse studenten omgekomen tijdens bombardementen, verzetsactiviteiten, in concentratiekampen en aan de gevolgen van dwangarbeid, ongeval of ziekte. Van hen was oorspronkelijk niet meer bekend dan een naam en een sterfdatum. Op dit digitaal monument krijgen zij een verhaal en een gezicht. Het monument is een eerbetoon aan de universitaire gemeenschap in oorlogstijd, maar ook een middel om de inhoud van het universitaire motto Understanding Society te verdiepen en studenten van nu na te laten denken over de vrijheid en het onderwijs.

​Wat betekent het eigenlijk om te studeren? Hoe kun je je voorbereiden op een toekomst in de samenleving? Hoe speel je in op onverwachte situaties? Waar sta je voor wanneer alles wat vanzelfsprekend is wegvalt? Vragen die toen van levensbelang waren en nu nog steeds een belangrijk rol spelen binnen de universiteit en de samenleving.
Foto
Foto